Samodzielne stanowiska pracy

SAMODZIELNE STANOWISKA PRACY

Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. oświaty należy:

1.  W zakresie spraw ogólnych:
1)  podejmowanie działań w zakresie poprawy funkcjonowania placówek oświatowych;
2)  przeprowadzanie na polecenie burmistrza kontroli doraźnych w placówkach oświatowych;
3)  prowadzenie zbioru kopii protokołów kontroli przeprowadzanych w placówkach oświatowych;
4)  wykonywanie na zlecenie burmistrza pozostałych zadań kontrolnych;
5)  współpraca w zakresie czynności kontrolnych z Referatem Finansów i Budżetu;
6)  nadzór i koordynacja nad wymianą i wypoczynkiem dzieci i młodzieży;
7)  ustalanie planu sieci publicznych szkół podstawowych oraz granic ich obwodów;
8)  ustalanie sieci publicznych przedszkoli oraz granic ich obwodów;
9)  inicjowanie tworzenia, przekształcania, likwidacji publicznych przedszkoli, szkół, liceów;
10) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych zakładanych przez osoby prawne i fizyczne;
11) prowadzenie ewidencji szkół prowadzonych przez gminę;
12) sprawowanie kontroli nad podmiotami organizującymi pracę z rodziną oraz placówkami wsparcia dziennego;
13) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem przedszkoli niepublicznych oraz podmiotów o których mowa w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

2.  W zakresie nadzoru i organizacji pracy placówek oświatowych:
1)  przeprowadzanie postępowania konkursowego na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych;
2)  nadzór nad organizacją kształcenia w szkołach publicznych i niepublicznych;
3)  nadzór nad działalnością placówek oświatowych i informowanie burmistrza o ich funkcjonowaniu;
4)  kontrola prawidłowości i zgodności organizacji pracy placówek oświatowych z zatwierdzonym rocznym arkuszem organizacyjnym, opiniowanie arkuszy organizacyjnych i aneksów do arkuszy;
5)  prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
6)  przechowywanie dokumentacji związanej z innowacjami pedagogicznymi;
7)  organizacja narad z dyrektorami szkół;
8)  sporządzanie rocznego harmonogramu konkursów szkolnych i gminnych, przechowywanie dokumentacji dotyczącej wyników sprawdzianów i egzaminów oraz olimpiad;
9)  opracowywanie regulaminów wynagradzania nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkół;
10) we współpracy z Referatem Finansów i Budżetu sprawowanie nadzoru nad finansowaniem szkół oraz analizowanie prawidłowości projektów planów finansowych placówek oświatowych;
11) kontrola polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektorów szkół.

3.  W pozostałym zakresie:
1)  prowadzenie spraw związanych z opieką medyczną w szkołach;
2)  nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego przez dzieci 5-cio i 6-letnie  oraz 16 - 18 letnie;
3)  prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez gminę funkcji organu prowadzącego  publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, a także licea prowadzone na podstawie odrębnych porozumień;
4)  wykonywanie zadań związanych z Systemem Informacji Oświatowej;
5)  sporządzanie sprawozdawczości oświatowej innej niż gromadzona w Systemie Informacji Oświatowej;
6)  współpraca z Zachodniopomorskim Kuratorium Oświaty, organami państwowymi, jednostkami samorządowymi oraz organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie spraw związanych z edukacją w gminie;
7)  organizacja i nadzór nad prawidłowością realizacji usługi polegającej na dowozie dzieci do szkół, w tym rozliczanie kosztów dowozu;
8)  wnioskowanie o nadanie orderów, odznaczeń państwowych oraz nagród Ministra Edukacji Narodowej, kuratora oświaty, burmistrza dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze oraz innych osób za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania;
9)  prowadzenie spraw komisji dysponującej funduszem przeznaczonym na pomoc zdrowotną dla nauczycieli;
10) prowadzenie spraw komisji dysponującej funduszem przeznaczonym na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
11) prowadzenie dokumentacji finansowo-decyzyjnej dotyczącej dofinansowania kształcenia młodocianych pracowników.

 

Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. zarządzania kryzysowegonależy:


1.  W zakresie zarządzania kryzysowego:
1)  opracowywanie i aktualizacja dokumentów z zakresie zarządzania kryzysowego, w tym:
    a)    gminnego planu zarządzania kryzysowego,
    b)    planu ewakuacji (przyjęcia) ludności, zwierząt i mienia,
    c)    dotyczących Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
  d)  rocznych planów szkolenia i sprawozdań z posiedzeń „Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego”,
   e)   organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zagrożenia kryzysowego na potencjalne zagrożenia oraz opracowywanie w tym zakresie wymaganej dokumentacji;
2)  monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne na terenie gminy,
3)  kierowanie działaniami związanymi z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy w tym o charakterze terrorystycznym;
4)  opiniowanie dokumentów i realizowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
5)  współdziałanie z instytucjami i jednostkami wojskowymi w zakresie zabezpieczenia i unieszkodliwiania materiałów wybuchowych i innych substancji i przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego,
6)  przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami,
7)  zapewnienie realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na obszarze gminy, takich jak:
    a)    pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
    b)   współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
     c)     nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
    d)    współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
   e)    współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
   f)    podejmowanie działań  w zakresie zarządzania kryzysowego w przypadku otrzymania informacji o wystąpieniu zagrożenia oraz niezwłoczne informowanie o zaistniałym zdarzeniu organów odpowiednio wyższego i niższego szczebla oraz przedstawianie swojej oceny sytuacji i informacji o zamierzonych działaniach. 
8)  planowanie i realizacja zadań finansowanych w ramach spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego i składanie wniosków do planu budżetu gminy w tym zakresie.

2.  W zakresie ochrony informacji niejawnych:
1)  zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2)  zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
3)  zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
4)  zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
5)  kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
6)  opracowywanie i aktualizowanie „Planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Miejskim w Bornem Sulinowie”, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
7)  prowadzenie szkoleń dla pracowników urzędu w zakresie ochrony informacji niejawnych;
8)  prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie burmistrza w odniesieniu do pracowników, którzy będą mieli dostęp do informacji niejawnych;
9)  prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
10) przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji, o których mowa w art. 73 ust. 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych z dnia 5 sierpnia 2010 r., danych, o których mowa w art. 73 ust. 2, osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w pkt 8;
11) informowanie przełożonego w przypadku stwierdzenia naruszenia w urzędzie  przepisów o ochronie informacji niejawnych, podjęcie działania zmierzającego do wyjaśnienia okoliczności  tego naruszenia oraz ograniczenia jego negatywnych skutków.

3.  W zakresie spraw obronnych:
1)  tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych wykonywanych w gminie oraz koordynowanie planowania i realizacji tych zadań w zakresie ustalonym przepisami;
2)  opracowywanie i aktualizowanie dokumentów w ramach planowania i programowania obronnego, w tym:
    a)    planu operacyjnego gminy,
    b)    kart realizacji zadań operacyjnych,
    c)    załączników do planu głównego,
    d)    dokumentacji stałego dyżuru, stanowiska kierowania burmistrza,
3)  nadzór nad opracowaniem takich planów lub ich części składowych w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych i podporządkowanych burmistrzowi w tym udział w opracowywaniu planu przygotowania i wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa;
4)  organizowanie zgodnie z wytycznymi burmistrza systemu kierowania obronnością w gminie w szczególności stałego dyżuru i stanowiska kierowania oraz przemieszczenia się na zapasowe miejsce pracy burmistrza, prowadzenie i bieżąca aktualizacja dokumentacji w tym zakresie;
5)  prowadzenie bazy danych do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS);
6)  ustalanie obiektów i proponowanie ich do ujęcia przez wojewodę w wykazie obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
7)  sporządzanie zawiadomień (imiennych wykazów osób podlegających reklamowaniu z wojska) i przesyłanie ich do właściwego terytorialnie wojskowego komendanta uzupełnień, sporządzanie wniosków o reklamowanie osób zatrudnionych w urzędzie, dostarczanie zainteresowanym pisemnej informacji o reklamowaniu oraz wynikających stąd obowiązkach oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn reklamowania;
8)  uznawanie żołnierzy za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członka rodziny;
9)  przygotowanie gminy w ramach systemu obronnego państwa do realizacji zadań umożliwiających mobilizacyjne rozwinięcie Sił Zbrojnych we współdziałaniu z WKU, w szczególności planowanie, organizowanie Akcji Kurierskiej na terenie gminy oraz udział w organizowaniu akcji na terenie gminy;
10) szkolenie osób zabezpieczających Akcję Kurierską;
11) planowanie i organizowanie wykonywania zadań związanych z planowaniem i nakładaniem na terenie gminy obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,  przewidzianych do wykonywania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
12) sprawowanie kontroli wykonywania zadań obronnych w podległych i nadzorowanych  przez burmistrza jednostkach organizacyjnych;
13) planowanie i organizacja szkolenia obronnego na terenie gminy, w tym: programów szkolenia obronnego, rocznych planów szkolenia obronnego gminy, prowadzenie dokumentacji ćwiczeń, treningów i szkoleń obronnych;
14) współpraca z właściwymi organami administracji samorządowej szczebla powiatowego, Komendą Powiatową Policji i Państwową Powiatową Strażą Pożarną.

4.  W zakresie obrony cywilnej:
1)  opracowanie i uaktualnianie dokumentów w zakresie obrony cywilnej, w tym:
    a)    planu obrony cywilnej,
    b)    planu działania formacji obrony cywilnej,
    c)    kart przydziału do formacji obrony cywilnej;
2)  prowadzenie dokumentacji dla gminnych formacji obrony cywilnej i ich szkolenie;
3)  dokonywanie oceny stanu przygotowania obrony cywilnej;
4)  ustalanie zadań i kontrola ich realizacji oraz koordynowanie i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej;
5)  opiniowanie planów obrony cywilnej jednostek organizacyjnych mających siedziby na terenie gminy i przedstawianie wniosków burmistrzowi;
6)  organizowanie i koordynowanie szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej dla kierowniczej kadry i pracowników gminy;
7)  planowanie i realizacja systemu ostrzegania ludności oraz szkolenie ludności z samoobrony i w zakresie obrony cywilnej;
8)  przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
9)  tworzenie i przygotowanie do działania formacji obrony cywilnej;
10) współudział w przygotowaniu i organizowaniu ewakuacji (przyjęcia) ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze;
11) współudział w planowaniu i zapewnieniu środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej (przyjmowanej) ludności;
12) współudział w planowaniu i zapewnieniu ochrony produktów żywnościowych, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
13) współudział w planowaniu i zapewnieniu ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
14) współudział w planowaniu zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych dla likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych;
15) zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania;
16) prowadzenie działań integrujących siły obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno – epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;
17) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie miasta i gminy, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej;
18) prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej oraz odpowiedzialność za powierzone mienie;
19) zapewnienie środków finansowych i materiałowych niezbędnych do realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej.

5.  W zakresie ochrony przeciwpożarowej:
1)  podejmowanie działań na rzecz ochrony życia mieszkańców gminy, ochrony mienia oraz zapewnienia ładu i porządku publicznego w zakresie ppoż;
2)  udział w opracowaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
3)  utrzymywanie stałych kontaktów z jednostkami ochotniczej straży pożarnej i wykonywanie wobec nich ustawowych obowiązków gminy, a w tym:
    a)    nadzór nad zakupem sprzętu, umundurowania i wyposażenia jednostek OSP,
    b)    monitorowanie utrzymania w stałej gotowości sprzętu pożarniczego OSP, a w szczególności pojazdów samochodowych, motopomp, węży, prądnic i innego sprzętu stanowiącego wyposażenie OSP;
    c)    nadzór nad terminowym wykonywaniem obsługiwania technicznego i konserwacji sprzętu pożarniczego (motopomp, sprzętu do podawania środków gaśniczych, samochodów, pił spalinowych)  w ramach przyznanych środków na działalność OSP;
    d)    rozliczanie miesięcznie kart pracy pojazdów samochodowych i sprzętu spalinowego;
    e)    merytoryczny nadzór nad naliczaniem należności dla strażaków ochotników biorących udział w akcjach gaśniczych i szkoleniach;
    f)    planowanie wydatków na kolejny rok przez poszczególne OSP i przedstawianie do akceptacji celem ujęcia w planie finansowym gminy;
    g)    bieżąca kontrola dokumentacji technicznej:
        - aktualność wpisów w dowodach rejestracyjnych pojazdów,
        - kart drogowych pożarniczych pojazdów samochodowych,
        - kart pracy sprzętu silnikowego;
4)  sprawowanie nadzoru nad wykorzystaniem środków finansowych przekazywanych przez burmistrza w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
5)  współpraca z właściwymi organami ochrony przeciwpożarowej i zapewnienie dopełnienia obowiązków gminy w zakresie tej ochrony.

6.  W pozostałym zakresie:
1)  prowadzenie okresowej inwentaryzacji sprzętu obrony cywilnej, pożarniczego i innego będącego na wyposażeniu gminy z zakresu zagrożenia kryzysowego;
2)  obsługa i monitorowanie systemu alarmowego w budynku urzędu.

7.  Samodzielne stanowisko ds. zarządzania kryzysowego realizuje zadania w zakresie:
1)  Pełnomocnika burmistrza ds. ochrony informacji niejawnych;
2)  Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego.

 

 Do podstawowych zadań Radcy Prawnego należy:

1)  występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
2)  opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych (uchwał, zarządzeń);
3)  udzielanie opinii, porad prawnych i konsultacji prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
4)  przygotowywanie wzorów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez burmistrza;
5)  udział w sesjach rady miejskiej;
6)  informowanie burmistrza i kierowników komórek organizacyjnych Urzędu o uchybieniach stwierdzonych w ich działalności w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
7)  udział w sporządzaniu oraz opiniowanie pod względem prawnym projektów umów, porozumień i aktów prawnych o charakterze ogólnym, wzorów aktów prawnych o charakterze indywidualnym, których stroną jest Urząd oraz projektów uchwał rady miejskiej;
8)  prowadzenie zbioru obowiązujących aktów prawnych, podręcznej biblioteki prawniczej, podręcznych akt procesowych oraz rejestrów spraw procesowych oraz wydanych opinii prawnych;
9)  opiniowanie i parafowanie spraw Urzędu wymagających opinii bądź oceny formalno-prawnej, w szczególności:
a)  spraw indywidualnych skomplikowanych pod względem prawnym,
b)  umów na roboty i usługi, zawarte umowy wieloletnie, długoterminowe lub nietypowe albo dotyczące przedmiotu o znacznej wartości,
c)  odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
d)  spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
e)  zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
f)  umorzenia wierzytelności;
10) opiniowanie wniosków o rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia;
11) zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu.

Do podstawowych zadań inspektora ochrony danych osobowych należy:


1)  informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO  oraz innych przepisów Unii Europejskiej lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
2)  monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii Europejskiej lub państw członkowskich o ochronie danych, ustawy o ochronie danych osobowych, polityki ochrony danych osobowych administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
3)  udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
4)  współpraca z organem nadzorczym;
5)  pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
 
Celem działania IOD jest zachowanie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w urzędzie poprzez nadzorowanie i monitorowanie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych.

Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.

Wykonując swoje zadania IOD posiada uprawnienia do:
1)  uczestniczenia oraz niezwłocznego włączenia we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych;
2)  wskazywania zastosowania odpowiednich zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych mających na celu zapewnienie skutecznej ochrony danych;
3)  parafowania umów dotyczących powierzania danych do przetwarzania osobom lub podmiotom zewnętrznym w zakresie stosowania w nich zapisów dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych lub ich udostępniania podmiotom zewnętrznym;
4)  wnioskowania o ograniczenie zakresu przetwarzania danych osobowych użytkownikom, którzy powodują zagrożenia dla bezpieczeństwa danych osobowych;
5)  udzielania wytycznych dotyczących usuwania nieprawidłowości stwierdzonych w czasie sprawdzania i dostosowania ochrony danych do stanu zgodnego z przepisami prawa;
6)  zbierania od użytkowników, ich przełożonych oraz innych osób pisemnych wyjaśnień dotyczących spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa danych;
7)  kontaktować się z osobami, których dane dotyczą we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy rozporządzenia RODO.


Inspektor ochrony danych osobowych podczas wykonywania zadań wynikających z niniejszego zakresu współpracuje z Administratorem Systemu Informatycznego (ASI) oraz kierownikami referatów i pracownikami na samodzielnych stanowiskach pracy.